The project

The project is to animate places where to be Collectively Creative.

The association's vocation is therefore:

To ensure the associative management of places of life, creation and production,

To invent and document sustainable methods of transition and local autonomy,

To support experimentation and training around the transition, social tri-articulation, ...

Occupy and regenerate post-industrial buildings.

We share a place, and freely choose the creativity of our twenty-four hours.

We believe in a sustainable rurality and believe an essential anchorage in the concrete and the local.

We resonate in a calm relationship to work, rhythms, motivations and privilege meaning to form, action to representation.

We are activists and are looking for those moments of collective intelligence that give meaning to our lives.

Initiated in 2008 at the Fourmilière of Ales by Thierry and Martina, the project took a new boom in 2012 with the purchase by the association of a place in Bessèges. Over the years, hundreds of people have experienced the adventure and the project has evolved in its modalities, but has remained the same in its goals: To participate in the emergence of Collective and Creative dynamics.

The project for 2012 was entitled "Habitat groupé participatif". The western part of the building could thus become a grouped habitat, the other part being managed by the association which runs workshops, trainings and a nursery of activities around the themes mentioned above.

Enter a comma separated list of user names.

La cooptation des nouveaux membres

Chaque nouveau membre est coopté par à l'unanimité du conseil qui choisi un référent. Le conseil statut sur chaque demande d'utilisation des locaux en fonction du projet et des possibilités.

Les personnes qui souhaitent intégré le groupe pour de plus longues périodes, qui demande un soutien ou qui souhaitent s'engager dans le groupe d'acteurs, sont invités à rencontrer le conseil et à participer à l'une des semaines de réflexion autour des eKolieux.

Les personnes qui demandent à adhérer doivent préalablement avoir :

Gérer associativement un lieu de vie, de création et de production

La recherche et l'action de l'association se concentrent sur un lieu qui est aussi un terrain d"expérimentation.

Un des objectifs est de participer à l'élaboration de modes de vie et de gestion collective qui concilient les attentes des participant.e.s avec les nécessitées inhérentes au fonctionnement quotidien d'un lieu de vie et de travail. Le corpus de règles simples et de rituels que nous élaborons, a vocation à être reproduit et transposé.

Ekolieu !

Nous avons choisi d'utiliser le terme "Ekolieu" pour désigner les lieux ouverts, de vie, de création et d'entraide que nous appelons de nos vœux et dont nous pensons qu'un maillage sur le territoire favoriserait l'innovation et l'autonomisation de chacun.ne.

• Un peu plus qu'un tiers lieu, car lieu de vie et de recherche transversale et aussi sociale
  • Au buts résolument globaux et aux actions ancrées dans le concret et le locale.

Shopping cart

Your shopping cart is empty.